Ο όρος ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής
Προσοχής & Υπερκινητικότητας ή αλλιώς MBD / ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) αναφέρεται σε μια μεγάλου βαθμού διάσπαση προσοχής και
υπερδραστηριότητας που παρατηρούνται στο 2% περίπου των μαθητών.(Μάρκου, 1993)
Οι μαθητές αυτοί βρίσκονται συνέχεια σε
υπερδιέγερση και κίνηση, προκαλούν φασαρία και παρουσιάζουν εξελικτικές
ανωμαλίες όπως καθυστέρηση στην ομιλία, αδεξιότητα στις κινήσεις, δυσκολία στην
εκμάθηση της ανάγνωσης, αντιληπτικές ανεπάρκειες, δυσκολία στην κατανόηση σχημάτων
και μορφών και αδυναμία προσανατολισμού στον χώρο» (Μάρκου, 1993) παρότι το
νοητικό τους επίπεδο κυμαίνεται στα φυσιολογικά ή υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με το DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual) της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας περιγράφονται τρεις υποτύποι της διαταραχής:
Σύμφωνα με το DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual) της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας περιγράφονται τρεις υποτύποι της διαταραχής:
Α. Ελλειματικής Προσοχής: το παιδί φαίνεται ότι δεν μπορεί να εστιάσει την προσοχή του ή να παραμείνει συγκεντρωμένο σε μια δραστηριότητα.
Β. Παρορμητικότητας/ Υπερκινητικότητας: έχει κινητική υπερδραστηριότητα και συχνά πράττει χωρίς να το σκεφτεί
Γ. Συνδυασμός αυτών των δύο: δεν συγκεντρώνεται, είναι παρορμητικό και υπερδραστήριο.
Ένα παιδί με ΔΕΠΥ μπορεί:
Κινείται συχνά νευρικά με τα χέρια ή τα πόδια ή στριφογυρίζει στο κάθισμα
Έχει δυσκολία να παραμείνει στη θέση του όταν είναι αναγκαίο να το κάνει
Εύκολα διασπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα
Δε φαίνεται να ακούει όταν του μιλάνε άλλοι
Έχει δυσκολία να οργανώσει και να ολοκληρώσει δραστηριότητες
Τρέχει τριγύρω ή σκαρφαλώνει διαρκώς, ακόμη και σε καταστάσεις που δεν το
δικαιολογούν (μοιάζει να «έχει καταπιεί μηχανάκι»)
δικαιολογούν (μοιάζει να «έχει καταπιεί μηχανάκι»)
Μιλάει συνεχώς
Διακόπτει συζητήσεις ή εισβάλλει στο παιχνίδι άλλων παιδιών
Έχει δυσκολία ν’ ακολουθήσει οδηγίες και αυτό δεν οφείλεται σε εναντιωτική
συμπεριφορά ή δυσκολία κατανόησης
συμπεριφορά ή δυσκολία κατανόησης
Αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν διαρκή πνευματική προσπάθεια (όπως τις εργασίες του σχολείου ή του σπιτιού, παιχνίδια)
Κάνει πράγματα επικίνδυνα χωρίς να σκεφτεί τις πιθανές συνέπειες
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να έχουν καθυστερημένη ανάπτυξη λόγου.
Έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση.
Μένουν πίσω στις σχολικές εργασίες. Αυτό μπορεί επίσης να συνδεθεί με την αδυναμία τους να συγκεντρωθούν και να μάθουν νέες πληροφορίες, ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες τάξεις.
Είναι κοινωνικά ανώριμα και δυσκολεύονται να αναπτύσσουν και να διατηρούν φιλίες.
Έχουν χαμηλή εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, αισθάνονται ότι είναι ανόητοι,
Συνήθως γιατί δεν μαθαίνουν τόσο γρήγορα όσο τα άλλα παιδιά.
Έχουν συνυπάρχοντα εναντιωματικά προβλήματα, όπως επιθετικότητα
Δεν ανταποκρίνονται στην πειθαρχία και έχουν ξεσπάσματα θυμού.
Έχουν ανήσυχο ύπνο, αργούν να κοιμηθούν και ξυπνούν πολύ νωρίς το πρωί. (Αυτό είναι εξαντλητικό για την υπόλοιπη οικογένεια.)
Πως οργανώνουμε ένα πρόγραμμα για παιδιά με ΔΕΠ&Υ:
Βρίσκουμε «ενισχυτές»
Αγαπημένες
δραστηριότητες
Παιχνίδια
Ήρωες Καρτούν
Έντομα, Δεινόσαυροι, Ζώα
Βρίσκουμε ποιες
δραστηριότητες θέλουμε να ενισχύσουμε:
Φαγητό?
Ύπνος?
Συμμάζεμα δωματίου?
Βούρτσισμα δοντιών?
Διάβασμα για το σχολείο?
Επιλέγουμε 1-2
δραστηριότητες που θα ενισχύσουμε και φτιάχνουμε το πρόγραμμα της εβδομάδας
Οπτικοποιούμε τις δραστηριότητες
Οπτικοποιούμε την ανταμοιβή
Χρησιμοποιούμε
αυτοκόλλητα για κάθε επιτυχή προσπάθεια
Βάζουμε τον αριθμό των
αυτοκόλλητων που πρέπει να μαζέψει το παιδί στη διάρξεια της εβδομάδας
ena paidi to opoio duskoleuetai stin anagnwsi dld sillavizei polu pws mporoume na to enisxisoume wste na mn to kanei ???
ΑπάντησηΔιαγραφή